17.9.2015

TALOTOIMITTAJAMME TALOTEKO - RISUJA JA RUUSUJA

Rakennusprojektimme alkaa olla siinä vaiheessa, että lienee aika koota hieman mietteitä siitä miten yhteistyömme sujui valitsemamme talotoimittajan kanssa. Valintamme talotoimittajaksi oli siis pirkanmaalainen Taloteko ja valintaperusteista kerroin aiemmin täällä.

Pari postausta sitten jo mainitsinkin, että hyvin alkanut yhteistyö ei loppuun asti sujunut aivan toiveidemme mukaisesti. Asian ratkaisu oli tuolloin vielä kesken, mutta nyt asian käsittely on saatu päätökseen ja voin kertoa siitäkin enemmän.

Aloitetaan ensin kuitenkin hyvillä puolilla ja niillä asioilla, joihin olemme tyytyväisiä.

- Alkuun asikaspalvelu oli erittäin ystävällistä ja jopa oma-aloitteista. Rakennusluvan kanssa oli hieman ongelmia ja sen jouduttamiseksi Taloteko toimi erinomaisesti.

- Työnjälki pääsääntöisesti on todella hyvää ja siistiä. Pitkään alalla ollut vastaava mestarimme sekä Tampereen kaupungin rakennusvalvonnan viranomaiset ovat kehuneet työnjälkeä erinomaiseksi.

- Rakennusprojektin aikana olemme tehneet sekä pakon sanelemana että omasta halusta muutamia muutoksia ja niihin on suhtauduttu hyvin ja niiden muokkaaminen nopealla aikataululla on onnistunut kiitettävästi.

Sitten niihin risuihin. Aloitetaan asiasta, jonka joku voi mieltää hyvinkin pieneksi, mutta joka minulle visuaalisena ja yksityiskohdista tarkkana unelmatalon rakennuttajana  on suuri harmitus.

Tilannetta kuvaamaan laitan kuvan, jossa ylärivin kuvat ovat arkkitehdin piirtämistä luonnoksista ja alarivin kuvat ovat Talotekon piirtämistä lupakuvista. Huomaatteko mitään eroa keltaisilla ympyröidyistä ikkunoista?

Arkkitehdin luonnoksissa kaikki ikkunat lähtevät suoraan lattiasta, kun taas Talotekon kuvissa osa ikkunoista lähteekin 10cm ylempää. Yläreunan korkeus kaikissa ikkunoissa on siis sama, mutta alareuna ei.

Tällaista suunnitelmaa meillä ei siis missään vaiheessa ollut, vaan ikkunoiden koko on muuttunut Talotekon toimesta jossakin vaiheessa. Kukaan ei osannut sanoa meille, että miksi ja missä vaiheessa virhe on sattunut ja eipä se Talotekoa juuri kiinnostanutkaan. Me tyhmät ensirakentajat emme tätä asiaa huomanneet ja vaan olimme allekirjoittaneet sopimuspaperit, joissa ikkunat eivät olleetkaan luonnosten mukaiset, vaikka niiden toki piti olla. Minkäänlaista rakenteellista perustetta asialle ei myöskään löytynyt. Meiltä vielä löytyi sähköpostikeskustelua talomyyjämme kanssa, jossa vielä varmistamme, että kaikki alakerran ikkunat ovat x-korkuisia, mutta tämä tieto ei jostakin syystä ole mennyt perille arkkitehtikuvien piirtäjälle.

Meille tämä karu totuus tuli ilmi vasta, kun huomasimme, että osa ikkunoista lähtee suoraan sokkelista ja osan ikkunoista alla on 10cm pätkät ulkoverhouslautaa. Sisäpuolella tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että osaan ikkunoista tulee pelkät ikkunalistat ja osaan myös jalkalista. Mielestäni ruman näköistä, varsinkin talon ulkopuolelta. Erityisesti tämä harmittaa siitä syystä, että suuret lattiatasosta lähteävät ikkunat olivat koko suunnitteluprosessin yksi kulmakivistä.



Erityisen paljon harmittaa Talotekon todella huono asenne asian tultua ilmi. Ei minkäänlaista selittelyä, pahoittelua tai hyvittelyä. Sen sijaan kuulimme mm. seuraavaa: "Harmi, ettei näkemyksemme kohdanneet teidän näkemystä" ja "toivottavasti voitte elää asian kanssa". Ymmärrämme kyllä, että viime kädessä virhe on meidän, mutta asiakaspalvelua voi hoitaa monella tavalla ja itseasiassa yksi tyytymätön asiakas on lopulta paljon enemmän. Valitettavasti kuulimme myös, että emme ole suinkaan ensimmäiset Talotekon asiakkaat, joille käy näin, vaan huolimattomuusvirheitä on käynyt ennenkin.

Tarkistakaa, tarkistakaa ja vielä kerran tarkistakaa! Tämä huomioksi myös itsellemme.



Näiden ikkunoiden lisäksi huomasimme vielä, että pääoven molemmin puolin olevat kapeat ikkunat ovat nekin vielä eri korkuiset alakerran muiden ikkunoiden kanssa. Alakerrassa on siis yhteensä ikkunoita kolmen eri korkuisina, vaikka kaikkien piti olla saman korkuisia. Tämä asia poikkesi myös sopimuspapereiden liitteenä olevista kuvista ja niiden koko oli vaihdettu kertomatta meille mitään asiasta. Vaadimme siis niiden ikkunoiden vaihtamista vedoten allekirjoittamaamme sopimukseen, mutta jouduimme tämänkin selviämisen kanssa odotella päiviä ja muistutella asiasta sekä sähköpostilla että tekstiviestein. Kun pidättäydyimme maksamasta viimeistä isompaa maksuerää ennen asian ratkaisua, saimme kuulla "uhkauksen" toimenpiteisiin ryhtymisestä. Viimein asia saatiin ratkaistua ja meille tarjotun rahallisen korvauksen sijaan päädyimme vaihdattamaan ikkunat alkuperäisen suunnitelman mukaisiin.


Me siis koitamme vain sopeutua ja oppia elämään "väärän kokoisten" ikkunoiden kanssa. Miehelleni tämän asian sulattelu on ollut selkeästi helpompaa kuin minulle (ja se vasta ärsyttääkin!). Täytyy sitten sisustuksen kanssa yrittää sommitella niin, ettei tuo ikkunoiden korkeusero olisi niin silmiinpistävää.

Risuja siis ehdottomasti asiakaspalvelulle ja reklamaatioiden hoitamiselle. Reklamaatiota tehdessämme kuulimme mm. kommentin, että "Jos olisitte valinneet jonkin toisen talotoimittajan, niin reklamaatiolista olisi paljon pidempi". Kommentti ei  mielestäni anna mitään lisäarvoa oikeastaan millekään. Tässä vaiheessa minua tietysti kiinnostaa teidän muiden rakentajien reklamaatiolistat!

Tässä vielä muutamia muita asioita, joista emme niinkään pitäneet:

- Koko rakennusajan tonttimme oli todella sotkuinen. Rakennusjätettä oli ympäri tonttia ja vaikka kävimme itse ahkerasti siivoamassa ja lajittelemassa jätteitä, niin silti kaikki ylimääräinen rakennusmateriaali heiteltiin sinne ja tänne. Lisäksi tontilta löytyi rakentajien toistuvasti eväsroskia, jotka eivät mielestäni olisi kuulunut meidän siivottavaksi.

- Eri asioiden ja toimitusaikataulujen informoiminen ei toiminut toivotulla tavalla. Erityisesti silloin kun toimituksessa oli viiveitä, saimme itse moneen kertaan kysellä aikataulujen perään.

- Hieman nuiva asenne asiakasta kohtaan. Eräänkin kerran vastaava mestarimme oli tontilla vieraillessa kuullut työmiesten sanovat "taas toi tuli pilaan meidän päivän". Mielestäni ala-arvoista.

-Muutamissa vaiheissa yritettiin joko Talotekon tai alihankkijan toimesta hieman kiertää rakennustapaohjeita. Onneksi sekä vastaava mestarimme että timpurina jatkava isäni oli näissä todella tarkkana ja asiat saatiin oikaistua.

Summa summarum. Paljon hyvää, mutta myös huonoa. Ikkuna-asiasta tai oikeastaan siihen suhtautumisesta jäi sen verran huono maku, että jos me vielä joskus rakennamme talon, niin harkitsemme myös muita talotoimittajia.

Heini

P.S Lainausmerkeissä olevat kohdat eivät ole sanasta sanaan suoria lainauksia, mutta asiayhteys on kuitenkin sama.


14 kommenttia:

  1. Harmillinen tuo ikkuna-homma! Mutta toisaalta, tutulta kuulostaa, varsinkin tuo asenne asiakasta ja hänen toiveitaan kohtaan... Meillä on eri talotoimittaja, mutta meininki on ollut aika sama. Minä en ole tosin vielä päässyt tekemään mitään yhteenvetoa, kun he ei vaan saa tätä taloa valmiiksi. Ehkä sitten, kun kaikki viimeistelyt on vihdoin tehty, teen itsekin jonkinlaisen yhteenvedon.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin onkin! En meinaa päästä siitä yli ollenkaan. Jään mielenkiinnolla odottamaan sinun yhteenvetoasi.

      Poista
  2. Rakenteellisesti isot ikkunat kannattaa tukea alhaalta, sillä muuten ikkunoihin kohdistuu liian suuri paine. Tuo 10 cm on siis talon kestävyyden kannalta varmasti parempi ratkaisu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rakenteellista syytä tälle ikkunoiden koon muutokselle ei löytynyt etukäteen eikä myöskään nyt jälkikäteen. Nykypäivänä paljon rakennetaan taloja, joissa ikkunat lähtevät suoraan lattiatasosta, joten se on varmasti aivan toimivaa ja järkevää. Ja vaikkei olisikaan, niin meidän tapauksessa pointti on siinä, että ikkunan koot oli muutettu meiltä kysymättä/ilmoittamatta ja vielä niin, että vain osan ikkunoista koko on muuttunut.

      Poista
  3. Typerää suhtautua noin. Onhan se iso asia onko ikkunat suoraan lattiasta vai 10 cm sen yläpuolelta. Muistan olleeni tämän talotoimittajan esittelyssä, jossa myyjä mainosti heidän hoitavan rakennusaikaisen siivoamisen. Oma talomme on vielä toimittamatta, saa nähdä pysyykö ruusuinen asenteeni kaiken menemistä mukavasti yhtä mukavana vielä kuukaden päästä kun talo on toimitettu. Todella tökerö tuo kommentti tuosta, kuinka tulette pilaamaan jonkun päivän. Tehän heidän palkan maksatte, hitto soikoon. Potku persuksille tuollaisille.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onhan se! Ja kuten sanoin niin, ikkunoiden koon muutosta vielä enemmän harmittaa asiakaspalvelun laatu ja se kuinka paljon se muuttui siitä mistä lähdettiin liikkeelle.

      Poista
  4. Me hankittiin talopaketti Kannustalolta ja yksityinen urakoitsija pystytti talon ja rakensi talon valmiiksi pihatöitä lukuunottamatta. Tulihan noita reklamoitavia asioita matkan varrella esiin. Talotehtaan suuntaan voi antaa reippaasti ruusuja, kaikki hoidettiin todella asiallisesti kuntoon, jopa meiltä hiukan myöhäiseen jäänyt ikkunareklamaatio hoitui justiinsa eikä melkein ikkunatoimittajan osalta kuntoon. Urakoitsijalla tahtoi loppuvaiheessa hiukan aikataulu venyä, mikä välillä tahtoi ärsyttää, mutta hommat hoidettiin kyllä kuntoon ajan kanssa. Voisin aivan hyvin rakennuttaa talon samalla firmalla siis toistamiseenkin. Valvojamme olikin sitten jo oma ilmiönsä. Huolellinen ja todella tarkka. Oikea rakentajan aarre (varsinkin näin rakentamisesta mitään ymmärtämättömälle). Kävi rakennuksella todella ahkerasti.

    Ei meilläkään kaikki sujunut ihan kuin tanssi. Postin takia rakennepiirustukset seikkaili ja rahtfirman takia alaohjauspuut meinasivat myöhästyä, mutta molemmat saatiin ajoissa tontille. Kiitos vaan Kannustalon Kuopion-alueen edustajalle Tarmo Turtiaiselle ja tehtaan väelle, jotka kaivoivat tavarat esille! Ja kyllä yhdelle aliurakoitsijalle joutui hiukan ärähtämään.

    Kokonaisuutena päästiin kuitenkin aika vähillä ongelmilla. Ja vaikka mainitsinkin tuossa valitsemamme talotehtaan, niin tämä EI ole maksettu puheenvuoro.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Teppo puheenvuorosta. Uskon, että reklamoitavaa tulee jokaisessa raksaprojektissa enemmän tai vähemmän. Oleellisinta asiakkaan kannalta on vaan se kuinka reklamaatioon suhtaudutaan ja kuinka asia hoidetaan kuntoon.

      Samaa mieltä olen kanssasi siitä, että oikeiden yhteistyötahojen löytäminen on kultaakin kalliimpi asia.

      Poista
  5. Todella kurja kuulla. =( Ymmärrän harmituksesi täysin. Eikä tälläinen valitettavasti ole näin some/internet-aikakaudella alkuunkaan hyvää mainosta talotoimittajalle.

    Kirjoitin muuten sinun innostamana vihdoin ja viimein kauan suunnittelemani postauksen Kastellista ja heidän toiminnastaan. Kiitos "potkusta persuuksille" tämän postauksesi muodossa. =)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Hertta ymmärryksestä. Haluan itsekin lukea mielummin rehellisiä arvioita eri toimijoista rakennusalalla ja tuntuisi kaiken tämän jälkeen väärältä antaa vain positiivista palautetta Talotekosta. Ollaanpa sitten jollekin se varoittava esimerkki tai kannustetaan muita vielä kerran tarkistamaan kaikki suunnitelmat ja paperit läpi ennen kuin lyödään nimet papereihin.

      Poista
  6. ymmärrän niin hyvin tuon harmituksen reklamaatiosta. Ja hyvä, että olet kirjoittanut asiasta! Kun rakentaa, on hyvä löytää risuja ja ruusuja eri toimittajista.

    Meille tuli jukkatalolta reilu vuosi sitten talopaketti. Pakettiin kuului elementit välimaalauksella, ikkunat ja ulko-ovet.
    Heti kun seinät oli pystytetty, huomasin että meille on laitettu ihan karseat ikkunanpielet, vaikka olimme sopineet ettei niitä tule ollenkaan ja tämä oli minulle tärkein ulkonäköseikka! Soitin tietenkin heti ja reklamoin. Ilmoitin että voimme katsoa onnistuisko vain ottaa pielet pois. Ei onnistunut, ulkoverhous jäi aivan liian vajaaksi. Soitin uudelleen ja vaadin uutta ulkoverhousta ikkunoiden kohdalle tai palkkaa miehelle ja tarpeet että tekisimme työn itse. Minulle naurettiin, että nuin pieni asia, mitäs tuosta, eihän ne ikkunan pielet mitään haittaa. "Etkö ymmärrä että rakennusprojektissa tulee aina pieniä ongelmia, tulet tottumaan siihen.." Yritin kertoa useita kertoja kuinka tärkeä asia on minulle. Naurettiin vaan, kunnes tarjottiin siitä hyvästä kylpyläviikonloppua. Ihan kuin hyväksyisin ruman talon sen avulla! Soitin monena päivänä, itku kurkussa pettymyksestä. pitihän sen näyttää unelmien talolta, jossa haluan loppuelämän asua! Selvittivät asiaa toimitusjohtajan kanssa ja tilanne ei muuttunut. Päätin soittaa kuluttajaneuvontaan ja sen jälkeen uudelleen Jukkatalolle. Johan tepsi! Sieltä tulivat miehet, purkivat lähes koko ulkoverhouksen ja tekivät uudelleen. Sen missä jouduin joustamaan, talo ei ollut enää välimaalattu, vaikka olimme siitä maksaneet.
    Seuraavaksi huomasin että ikkunan karmit ovat sitäpuolelta väärän väriset ja osa on mennyt rikki. Suht helposti hoitivat asian. Harmitti silti kun ei kerralla ollut oikein.
    Sen jälkeen avasimme ulko-ovi paketin. Pääovi oli halpis ovi! Vaikka tilasimme kaksipuun Ounaksen. Aikani taistelin, mutta en saanut asiaa muuttumaan, koska jossain vaiheessa papereihin oli päätynyt väärän oven koodi. Sain sovittua, että kaskipuu tekee halpisovesta samannäköisen. Nyt harmittaa. Ovi on niin huono. :'(
    Ikkunan vesipellit olivat myös liian isot, mutta yhdellä soitolla saimme uudet.

    Lopputulos: Lähestulkoon kaikki oli toisin kuin tilauksessa. Itkupotkuraivareiden, lukuisien työajalla soitettujen puhelujen (minun laskuun), inttämisen ja periksiantamattomuuden jälkeen saimme mieleisemme.
    En voi suositella Jukkataloa kenellekään, ihan hävettää omistaa jukkatalo. Jos joku minulta kysyy mielipidettä, kerron kyllä kaunistelematta tosiasiat.

    Plussaa on, että paketti tuli silloin kun piti. Tosin semmoiselta kun sen piti näyttää, näytti vasta paljon myöhemmin.
    Ja opimme, että jos joskus vielä rakennamme, kierrämme tämän firman kaukaa.

    Valitettavasti aina ei mene kaikki putkeen. :( Te olette joutuneet "hyväksymään" tuon ulkonäköseikan ja minä uskon sen, että asia voi olla sinulle tosi tärkeä!!

    -T

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kun kerroit kokemuksistanne. Paljon on teilläkin ollut murheita matkalla! Jukkatalo oli meilläkin alkuun mukana kuvioissa, mutta aika nopeasti jäi pois laskuista juuri sen takia, että jäi sellainen fiilis, ettei asiakasta otettu ihan tosissaan.

      Poista
    2. Ihmettelen suuresti tätä anonyymin kommenttia Jukkataloista. Olen itse ostanut Jukkatalolta ensirakentajana (aikaisempi rakennuskokemus 0) talopaketin 2015 ja kaikki nuo anonymiin mainitsemat epäkohdat olisi selvinnyt kun olisi etukäteen lukenut huolellisesti Jukkatalon toimittaman toimitussisällön ja katsonut julkisivukuvat (!).

      Myös huono myyjä vaikuttaa aikalailla tuohon, onko osannut koostaa asiakkaan toiveet talotehtaalle asti.

      En väitä että Jukkatalo on virheetön toimittaja ja useamman reklamaation olen itsekin joutunut tekemään, mutta niihin on kyllä asiallisesti suhtauduttu ja asiat saatu kuntoon.

      Poista
  7. Meille tuli Jettatalon paketti (ei muuttovalmis) viime syksynä ja ei löytynyt mitään varsinaista reklamoitavaa. Kaikki oli kuten suunnitelmissa, vaikka talo on täysin yksilöllinen. Jetan toiminta oli muutenkin hyvää. Myöhemmin huomattiin ainoastaan jotain puutavaraa olevan liian vähän, mutta sitä toimitettiin pyynnöstä lisää.

    Jetan asennusporukka oli mukava, ja pitivät oikeasti työmaan siistinä. Ylijäämäpuut nätisti yhdessä kasassa, muovit toisessa jne..

    VastaaPoista

Kiitos, kun ilahdutit kommentilla!